مشخصات کامیون کشنده ولوو FH500

معرفی کامیون کشنده ولوو FH500

کامیون کشنده FH500 در شرکت سایپا دیزل گروه خودروسازی سایپا تولید می گردد . این کامیون با گیربکس قدرتمند ۱۶ دنده  و تجهیزاتی نظیر : کروز کنترل ، فشار سنج روغن ، دکمه استارت موتور خارج از کابین ،GPS و … از محصولات مناسب و قابل اطمینان در میان رقیبان خود در بازار می باشد .

کشنده ولوو تک محورکشنده ولوو تک محور

مشخصات کلی

تیپ FH500 4×2 FH460 6×4
ابعاد و فواصل (میلیمتر)
طول کامیون ۵۸۹۰ ۶۹۴۰
عرض کامیون(کابین) ۲۵۵۰
ارتفاع سقف کامیون تا سطح زمین(بدون بار) ۴۰۲۹ ۳۶۳۳
فاصله محوری ۳۷۰۰ ۳۴۰۰
مرکز محور آخر عقب تا انتهای شاسی ۸۲۵ ۸۱۰
ابعاد شاسی (میلیمتر)
عرض شاسی از جلو ۱۰۸۰
عرض شاسی از عقب ۸۵۰
ارتفاع ناودانی ۲۲۶ ۳۰۰
پهنای بال ۹۰
ضخامت ۸
اوزان(کیلو گرم)
وزن مجموع ناخالص مجاز(G.C.W) ۴۴,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
وزن کل شاسی ۷۵۹۲ ۱۰۱۶۲
توجه:وزن ها ممکن است ۱٫۵ درصد زیاد یا کم باشد.
چرخها
لاستیک ( رادیال) ٌ۳۱۵/۸۰ R 22/5 ۱۲ – ۲۴
سیستم الکتریکی
ولتاژ ۲۴ ولت
ظرفیت آلترناتور ۱۱۰ آمپر
باطری ۲x170آمپرساعت
سایر مشخصات
مخزن سوخت فولادی به ظرفیت ۴۹۰ +۶۱۰ لیتر تانک سوخت آلومینیومی به ظرفیت ۳۶۵+۳۶۵ لیتر
موتور ولوو

مشخصات فنی

تیپ FH500 4×2 FH460 6×4
جعبه دنده
مدل AT2612D I-Shiftولوو VT2514Bولوو
تعداد دنده ها ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب و۲ دنده کرال
حداکثر گشتاور ورودی ۲۶۰۰ نیوتن متر ۲۵۰۰ نیوتن متر
موتور
مدل موتور VOLVO D13A500 SCR (Ad-Blue) VOLVO D13A460 SCR (Ad-Blue)
استاندارد آلایندگی EUROIV
قدرت موتور ۵۰۰ اسب بخار ۴۶۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۵۰۰ نیوتن متر ۲۳۰۰ نیوتن متر
تعداد سیلندر ۶
ظرفیت روغن ۳۳ لیتر
تجهیزات ویژ۰ FH500 4×2 : ترمز موتور(ترمز خفه کن اگزوز+ (+VEB) از نوع عمل کننده روی سوپاپ ها) ،  توربو شارژ ، پیش گرمکن استارت موتور،مجهز به فن الکتریکی ویسکوز
تجهیزات ویژ۰ FH460 6×4 : ترمز موتور(ترمز خفه کن اگزوز+ (+VEB) از نوع عمل کننده روی سوپاپ ها) ، توربو شارژ ، پیش گرمکن استارت موتور،مجهز به فن الکتریکی ویسکوز
کلاچ
نوع سیستم تک صفحه ای ، هیدرولیک ،اورگانیک تقویت شده دوصفحه ای ،بادی و هیدرولیک
مدل CS43B-OR CS43B-O
قطر صفحه کلاچ ۴۳۰ میلیمتر ۴۰۰ میلیمتر
فرمان
مدل PSS-SING-ADJ
گردش فرمان از حالت قفل به قفل ۴/۵ دور
قطر غربیلک ۴۵۰ میلیمتر
محورها
ظرفیت محور جلو ۸ تن
نوع سیستم محور جلو فورج شده ،دارای توپی با طراحی جدید و مکانیزم روغنکاری داخلی
ظرفیت محور عقب ۱۳ تن ۲۶ تن
نوع سیستم محور عقب شامل یک محور محرک با کاهنده تک مرحله ای وقفل دیفرانسیل شامل دو محور محرک با کاهنده دوبل،جفت کن بین محوری و دارای قفل کن بین چرخی
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو فنر پارابولیک با کمک فنر و میل موجگیر فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر
سیستم تعلیق عقب بادی با چهار بالشک ،دارای حافظه با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل اتاق و دارای میل موجگیر فنر شمشی با کمک فنر و میل موجگیر
سیستم ترمز
FH500 4×2 : ترمز های جلو و عقب دیسکی،دارای دو  مدار مستقل در جلو و عقب که با هوای فشرده کار می کند ،مجهز به کمپرسور دو سیلندر با ظرفیت ۱۰۸۰ لیتر در دقیقه ،مجهز به ترمز هوشمند (E.B.S)و مجهز به سیستم ترمز هوشمند ضد لغزش (T.C.S)دارای ترمز توقف اضافی از نوع فنری که روی محور عقب و جلو عمل میکند ،تانک های باد آلمینیومی
FH460 6×4 : ترمز های جلو و عقب کاسه ای،دارای دو  مدار مستقل در جلو و عقب که با هوای فشرده کار می کند، سیستم ضد قفل ترمز(A.B.S)،دارای ترمز توقف اضافی از نوع فنری که روی محور عقب و جلو عمل میکند ،تانک های باد آلمینیومی
اتاق
FH500 4×2 : مدل خواب دار،دو تختخواب، سقف بلند، مدل Sleeper cab HSLP ، صندلی راننده تمام بادی اتوماتیک و قابل تنظیم، صندلی کمک راننده قابل تنظیم، آینه قیچی، آینه های جانبی گرمکن دار و با تنظیم الکتریکی، دارای دو تختخواب، سیستم تهویه مطبوع(کولر + بخاری) تمام اتوماتیک و شیشه شور و برف پاک کن چند زمانه، تعلیق عقب اتاق بادی، بالابر برقی اتاق، شیشه بالابر برقی، دریچه سقف برقی
FH460 6×4 : مدل خوابدار، دو تختخواب، کابین فولادی تمام جوشکاری شده با پوشش مخصوص ضد زنگ ، صندلی بادی قابل تنظیم راننده، آینه قیچی، آینه های جانبی گرمکن دار با تنظیم الکتریکی، سیستم تهویه مطبوع، شیشه شور و برف پاک کن چند زمانه، قفل مرکزی، بالابر برقی اتاق، شیشه بالابر برقی، دریچه سقف

ایمنی و تجهیزات

تجهیزات ایمنی و رفاهی
لوازم سنجش
FH500 4×2 : شامل سرعت سنج، تاخوگراف ، دورسنج و درجه حرارت آب، میزان سوخت ، فشار باد مخازن سیستم و زیر بندی بادی ، فشار روغن و کلیه علائم و اطلاعات خاص در صفحه نمایش دیجیتال ارائه می شوند .
FH460 6×4 : شامل سرعت سنج، تاخوگراف، دورسنج و درجه حرارت آب، میزان سوخت ، فشار باد سیستم و زیر بندی بادی، فشار روغن وکلیه علائم هشدار دهنده و اطلاعات خاص در صفحه نمایش دیجیتال ارائه میشوند.
تجهیزات استاندارد
FH500 4×2 : بوق الکتریکی شهری و بادی، سیستم خودکار تنظیم سرعت، مجهز به تجهیزات کاهنده آلودگی صوتی(SIGN(L)80dba)، اتصالات برق و باد تریلر ، فیلتر آبگیر سوخت ، پیش گرمکن موتور، لاستیک زاپاس، چراغ مه شکن، کپسول آتش خاموش کن ،‌ گلگیر و گل پخش کن عقب ، گربه رو آلومینیومی ، بکسل بند جلو ، آفتابگیر بیرونی و داخلی، مبدل ۲۴ به ۱۲ ولت جهت ادوات برقی ، مجموعه ابزار کامل، جک بالابر ۲۰ تن ، چرخ پنجم ۲ اینچی ، بادگیر سقف و جانبی ، بخاری درجا، قفل مرکزی مجهز به کنترل از راه دور دربها، رادیو پخش، چراغ مطالعه، جلیقه شبرنگ، مجهز به علائم شبرنگ مختص وسایل نقلیه مطابق(استاندارد ECER-80)، دنده پنج و سیستم ردیابی GPS، چراغ قوه، بوق دنده عقب، ایموبولیزر، چراغ چرخ پنجم، یخچال، مجهزبه سیستم ضد واژگونی ESP
FH460 6×4 : بوق الکتریکی شهری و بادی ، سیستم خودکار تنظیم سرعت ، اتصالات برق و باد تریلر ، فیلتر آبگیر سوخت ، کمربند ایمنی ، لاستیک زاپاس ، کپسول آتش خاموش کن ،‌ بکسل بند جلو ، جعبه کمک های اولیه ، آفتابگیر بیرونی و داخلی ، قفل درب مخزن سوخت ، جک ۲۰ تن و ابزار آلات ، چرخ پنجم ۲ اینچی، جلیقه شبرنگ ، رادیو پخش ، علامت شبرنگ ، دنده پنج و چراغ قوه، بوق دنده عقب ،مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت جهت ادوات برقی، ایموبولیزر، یخچال، قفل مرکزی مجهزبه کنترل از راه دوردربها، ترمز تریلر دستی، GPS، بخاری درجا، تاخوگراف VDO

19 پاسخ
  1. امیر بهاری
    امیر بهاری گفته:

    در کامیون های سری جدید مونتاژ سایپا دیزل پورت usb و aux اضافه شده ، با توجه به پنلی بودن رادیوپخش ولوو جدید نمی توان از رادیوپخش های جانبی استفاده کرد و اگر هم بخواهی رادیو پخش دیگری استفاده کنی باید سیم کشی رو دستکاری کنی و دیگر ادوات روی فرمان کارائی ندارند ، باتوجه به اینکه سری اول مونتاژ سایپا از این مزیت بهره نمی برند ، بهتره سایپا دیزل با کمک شرکت رنا طرح فراخوانی برای سوار کردن پورت usb و aux و برنامه ریزی رادیوپخش سری های قبل انجام دهد و اگر هم هزینه ای هم دارد از رانندگان اخذ نماید ، اگر سایپا دیزل این کار رو انجام بده با این عمل هم زحمت رانندگان رو برای دستیابی به این ادوات کم میکنه و هم اعتبار ولوو و سایپا بین رانندگان به سطح بالاتری میره ، امیدوارم که این مسئله به گوش مسئولان برسه ، با تشکر فراوان

    پاسخ
    • معتمدی
      معتمدی گفته:

      با تشکر از آقای بهاری بابت پیام شما
      پیشنهاد میگردد جنابعالی نظر خود را با شماره تلفن ۰۲۱۴۴۱۹۸۲۸۲ شرکت سایپا دیزل و تلفن ۰۲۱۴۴۹۸۷۵۱۰ شرکت رنا در میان بگذارید.

      پاسخ
  2. علی
    علی گفته:

    سلام.ریتاردر fh500 روی گیربکسه یعنی مثل اسکانیا ریتارد اتوماتیک هم داره یا مثل نسل قدیم خفه کن موتور و اگزوزه.ممنون میشم اگه جواب رو به ایمیلم بفرستید.

    پاسخ
      • محمد کاظم
        محمد کاظم گفته:

        تنها نقص این ماشین همین نبستن ریتاردر گیربکس ولوو روی آن است که اگه این مورد حیاتی هم رویش بسته میشد دیگر این ماشین در بازار ایران بی رقیب میشد، ولوو هم ریتاردر گیربکس داره خوب و قویش را هم داره مثل همانی که بر روی اتوبوسهای ولوو بسته شده اما متاسفانه سایپادیزل از روز اول تولید اف اچ در ایران بر روی تولیداتش نبست و تا الان هم که متاسفانه نبسته است!!!

        پاسخ
  3. میلاد
    میلاد گفته:

    با سلام افهاش ۵۰۰ خیلی ماشین خوبیه ولی اگه ریتاردش قوی تر بود مثل اسکانیا ۵ مرحله ای خیلی بهتر بود یک مورد دیگه هم شرکت سایپا دیزل با توجه به قیمتی که افهاش ۵۰۰ داره باید کولر درجا قوی روی کشنده وصل کنه که کسی نخواد دستی روش نصب کنه یک مورد دیگه که جلو پنجره رو که باز میکنیم می بینیم که جلوی اتاق بالونی نیست و فنر کار شده در صورتی که مدل های اروپایی که دیدم بالون هست ولی در کل ماشین خوبیه ولی شرکت سایپا دیزل باید بیشتر روی این چند مورد کار کنه که بتونه با کشنده اسکانیا یا کشنده های اروپایی دیگر رقابت کنه با تشکر

    پاسخ
  4. حمید
    حمید گفته:

    سلام
    اخه چرا ؟
    قیمتش ک کم نیست ولی چرا از اپشن هاش کم کردید البته اولین بارم نیست شرکتای ایرانی همیشه کارشون همینه بازار رو انحصاری در اختیار دارن تا میتونن محصول بی کیفیت میکنن ب زور با قیمت بالا میندازن ب مردم
    خدا خیرتون نده

    پاسخ
  5. مرتضی زمانی
    مرتضی زمانی گفته:

    با سلام
    میزان مصرف سوخت ولوو FH500 و اسکانیا R500 چه عددیه؟ کدوم یکی بهتره؟ آیا مصرف سوخت شاخص خوبی برای سنجش عملکرد خودرو هست؟
    با تشکر

    پاسخ
  6. مرتضی
    مرتضی گفته:

    من قبلا اسکانیا ۴۲۰داشتم بنا به سفارش و راهنمایی دوستان برای تحویل fh500 اقدام کردم.امیدوارم از انتخابم پشیمون نشم.

    پاسخ
  7. محمد حسين پرندك
    محمد حسين پرندك گفته:

    ای کاش میشد دولت ما فکر برای ناوگان فرسوده ما میکرد مگه چه انفاقی میفته تعدادی کامیون و کشنده رو به قیمت اروپا بدون اخذ گمرگی و یا قیمتهای نجومی در اختیار رانندگان قرار بدن،،
    شاهرگ حیاتی کشور همین کامیونها و تریلیها هستن اگر یک روز کار نکنن کل کشور به مشکل میخوره متاسفانه هیچ امکاناتی برای رانندگان قرار نمیدن
    در کشورهای اروپایی و آمریکایی از دکترها هم بیشتر احترام دارن اما اینجا فقط باید زحمت بی نتیجه بکشن
    امیدوارم کمی دولت مردان ما بفکر قشر زحمتکش رانندگان باشه

    پاسخ
  8. محمد حسين پرندك
    محمد حسين پرندك گفته:

    با این که انرژی فراوان برای اینکار دارم و زبان انگلیسی من هم بسیار خوبه
    اما همیشه خریدن یک کشنده و ترانزیت رفتن برای من مثل آرزوی دست نیافتنی شده
    ای کاش همه چیز به قیمت واقعی اون میبود

    پاسخ
  9. میثم
    میثم گفته:

    من خیلی اتفاقی به این سایت سر زدم
    عشق ماشینم(سواری) و معمولا کامنتها را میخونم. غالبا فحش و قضاوت و …..
    کامنتهای شما ها را خوندم. خیلی حال کردم با نگارشهای مودبانه و رسا
    دم همه راننده های زحمت کشمون گرم و خدا قوت مردان باشعور و ایرانی
    پایدار باشید و سبز

    پاسخ
  10. سجاد
    سجاد گفته:

    سلام دوستان ۵۰۰ اشغاله همه موتور چینی هست و زود خراب میشن موتور که باز بشه میشه چین برادر جدید دنگ فنگ ?

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *